I wanna pling-plong wichu.

min e-postadresse  Trykk
Lukk Lukk
Ensemble Ernst
Ensemble Ernst
Meny
Lukk
Meny Meny
Booking Booking
Lukk Lukk
No   En
Ensemble Ernst

Jubileumskonsert Ensemble Ernst



ENSEMBLE ERNST fyller 20 år og i den anledning arrangerer vi 20-års jubileumskonsert i NRK´s Store Studio den 28.01. kl 18, med påfølgende gratis servering, fest og morro.
Inngang: 200,-
Medlemmer av Norsk Komponistforening og Ny Musikk: 100,-

Ensemble Ernst har altså klart å bli 20 år. 20 år med bestillingsverker og framføringer av det morsomste og sprekeste fra den internasjonale samtidsgodteposen. 20 år med mer eller mindre den samme gjengen av én gang unge og friske studenter, nå satte og feterte. 20 år med dirigenten Thomas Rimul. 20 år med ablegøyer knyttet til formidling av musikk vi elsker.

Kveldens program er:
Rolf Wallin: Boyl
Salvatore Sciarrino: Archeologia del Telefono
Carola Bauckholt: Schlammflocke
David Bowie (arr. Jon Øivind Ness): 6 sanger, solist Bård Bratlie.

Rolf Wallin skrev Boyl til Ensemble Intercontemporain, og det har siden blitt et av Wallins mest spilte stykker i Norge og rundt i verden. Stykket er en metaforisk framstilling av prosesser funnet i alkymi.

I Salvatore Sciarrinos Archeologia del Telefono hører vi en utgravning av forskjellige historiske stadier i kommunikasjon over store avstander. Vi begynner med et biologisk opphav i kontrabassens etterligning av hvalsang og ender med antydninger av Granados´ vals som nå er mest irriterende kjent som Nokias ikoniske ringelyd.

I Carola Bauckholts Schlammflocke finner vi samlet ca 20 forskjellige dyr, noen eksotiske, andre mer hjemlige. Direkte oversatt betyr tittelen "Slamfnugg", noe som får en til å tenke at selv om alle disse dyrene er bedårende skapninger, så er de også ganske heslige med sine virksomheter og kroppsutsondringer.

David Bowies påvirkning på populær og upopulær kultur de siste 50 årene kan ikke overvurderes. Jon Øivind Ness har prøvd å fange alle de eksakte hendelsene i sangene og prøvd å "oversette" dem så godt som mulig til en besetning som har ganske lite til felles med originalbesetningen. Ness har tidligere arrangert blant annet for Diamanda Galás og KORK, et prosjekt som vakte internasjonal oppsikt.
Dette sier Ness:
"Jeg har forsøkt å overføre de fleste hendelsene som finner sted i originalene av de aktuelle Bowie-låtene. De gamle fantastiske arrangørene som skrev for Sinatra og hans like var inspirerte av datidas samtidsmusikk, kanskje særlig Ravel og Debussy, mens det er vanskelig å tenke seg en populærmusikk arrangert av komponister som Boulez eller Xenakis.
Spektralmusikken, som kanskje er en av de viktigste retningene i vår tid, gjør det mulig å tenke utvidet tonalt og kanskje arrangere populærmusikk på en ny måte. Dette gir seg uttrykk i f.eks. at jingeljangel-synthen i Ashes to Ashes er blitt oversatt med bruk av kvarttoner, pizzicatoer og miksturklanger i pianoets diskant. Paukene i Life on Mars blir til pizzicato i kvarttoner i cello og bass sammen med dype clustere i pianoet. Den illevarslende dronen under pianosoloen i Aladdin Sane er blitt kvarttonecluster i klarinett, trombone og horn. Gitarsoloer og saxsoloer er omgjort til miksturer i treblåserne."

Thomas Rimul har vært dirigent for Ensemble Ernst i 20 år. Han har ellers dirigert orkestre og ensembler rundt i hele Norge og hadde ved siste opptelling for noen år siden urframført over 100 verker av norske komponister. Han har et særlig godt øre for samtidsmusikk og er en av Norges aller fineste dirigenter i dette feltet.

Bård Bratlie slo gjennom med sin framføring av Maxwell Davies´ Eight Songs for a Mad King. Av samarbeidsprosjekt med Ensemble Ernst er det særlig verdt å framheve Sciarrinos Quaderno di Strada og Mussorgskijs Dødens Sanger og Danser i Trygve Brøskes fantastiske arrangement.

01.19.2017

Til toppen


Ensemble Ernst
Ensemble Ernst
Tel. +47 934 05 355
ernst@ensembleernst.no
Kulturrådet